Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

kur

Inlägg av fjällström »

Hej!
Ser att det är dags för kurning :wink:
Jag tror att det är klokt att skicka iväg pappa och storebror. Du har nog med den lilla :roll: Nog vore det ju bra om du fick sova lite på dagen, men förhoppningsvis kommer lilla tösen att sova bra på natten. Men visst kan det bli en del frågor från henne. Det måste du räkna med!

Vad gäller andningslarm så skulle jag nog skaffa ett. Vi kurade storasyster när hon var 6 månader. Då hade vi inget larm. Men lillasyster hade larm från första början. Det är en sån trygghet för mamman som då kan slappna av när lillan sover :oops:

Vagningsträsket är snart ett minna blott! När du kurat så ramsar du även på dagen :wink: Låt henne sova i sängen då och gör samma som till natten.
Vill du att hon ska sova ute i vagnen, så kan du ju göra samma lika då.
Det få gånger Elin sover ute (vi bor mellan två bondgårdar med en massa djur och traktorer :? ) så promenerar jag tills hon somnat. Eller vagnar en stund och ramsar när hon nästan sover :oops:

Lycka till!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
maernsp

Inlägg av maernsp »

NU KÖR VI!

Efter en dags fördröjning så är det dags ikväll! Känner mig väldans laddad! Vi har haft sån tur, eller vad man säger, att hon sov till strax före sju imorse o då har vi kunnat följa mitt tänkta schema redan från morgonen idag. Antar att det går bra?!?!

Har några funderingar igen:
:arrow: Vagningen vill jag ju komma ur, men jag kan inte ha samma ramsa som på natten, eller hur? På natten har vi : Natti, natti, sov så gott. Kan man ha : Sov så gott så ses vi sen. på dagen, eller är de för olika? (Vet inte ens om de ska vara lika?!?!)
:arrow: Hur gör jag nu när hon sover i vårt sovrum på nätterna? Vid läggning så ramsar jag ju o går ut, men om hon vaknar på natten, måste jag gå till hennes säng o sen gå ut, eller ska jag ligga kvar i min säng o ramsa därifrån?
:arrow: Hur gör vi sen när pappan ska introduceras i läggningen, efter tre-fyra nätter?
:arrow: Förresten, hur gör ni med syskon vid läggning? Vår läggningsrutin för storebror ser idag ut såhär: Vi går upp till hans sovrum, städar ihop efter dagens aktivitet, läser EN bok, sen går vi till toaletten o tar på blöja o pyjamas, borstar tänder mm, sen bär vi honom till hans rum, tänder o släcker hans lampa några gånger, sen lägger vi ner honom i spjälisen o ramsar x4 ut o han sover. Hur ska vi göra när vi ska lägga bägge två?

Hoppas på snabba svar igen! Tusen tack, fjällström, för att du är så snabb!

Marita
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Det är jättebra att dagen gått så bra!
maernsp skrev: :arrow: Vagningen vill jag ju komma ur, men jag kan inte ha samma ramsa som på natten, eller hur? På natten har vi : Natti, natti, sov så gott. Kan man ha : Sov så gott så ses vi sen. på dagen, eller är de för olika? (Vet inte ens om de ska vara lika?!?!)
Låter som jättebra ramsor, kör på!
maernsp skrev: :arrow: Hur gör jag nu när hon sover i vårt sovrum på nätterna? Vid läggning så ramsar jag ju o går ut, men om hon vaknar på natten, måste jag gå till hennes säng o sen gå ut, eller ska jag ligga kvar i min säng o ramsa därifrån?
Se till att rummet är ordentligt mörklagt, det ska vara beckmörkt. Häng upp ett draperi eller ställ en skärmvägg så hon får en egen vrå och inte ser er vid ev uppvak. Under kuren får du sova utanför rummet, på madrass eller i anslutning så du direkt hör hennes uppvak. Under uppföljningsveckan kan du flytta in i sovrummet igen men vid uppvak får du ramsa dig ut från rummet. Sedan när allt sitter kan ni vid behov ramsa från sängen.
maernsp skrev: :arrow: Hur gör vi sen när pappan ska introduceras i läggningen, efter tre-fyra nätter?
Precis som ni gör under kuren, skratta o busa tillsammans och sedan går pappa in med dottern i rummet, lägger tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsa. ATTITYDEN är A o O, om han gör detta med en attityd av självklarhet så kommer dottern köpa detta utan frågor.
maernsp skrev::arrow: Förresten, hur gör ni med syskon vid läggning? Vår läggningsrutin för storebror ser idag ut såhär: Vi går upp till hans sovrum, städar ihop efter dagens aktivitet, läser EN bok, sen går vi till toaletten o tar på blöja o pyjamas, borstar tänder mm, sen bär vi honom till hans rum, tänder o släcker hans lampa några gånger, sen lägger vi ner honom i spjälisen o ramsar x4 ut o han sover. Hur ska vi göra när vi ska lägga bägge två?
Ska de sova i samma rum? Då kan ni ju busa och skratta med båda två på väg till rummet och sedan ner med en i taget i sängen och ut med en gemensam ramsa. Om de sover i olika rum kan ju storebror hjälpa till att lägga lillasyster och sedan är det dags för honom att krypa i säng.

Tjoa till om du har fler funderingar. Lycka till!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, nu sitter jag här, med öronen på helspänn o lyssnar så inte lilltjejen låter nåt.

La henne vid sju enligt schemat o vi höll på i 22 min, sen sov hon. Hittills ett kort uppvak där jag gick in o buffade vid första gnöl (skulle väl göra så, om jag fattat rätt) o hon somnade om på en minut.

Ytterligare frågor:
:arrow: Om jag ska få till dagsömnen, ska jag lägga ner henne på magen, täcka över vagnen, sen ramsa mig därifrån o inte alls vagna, eller?

:arrow: Vad är egentligen anledningen till att jag inte kan sova i samma rum som henne, om jag ramsar mig ut o sen smyger in o lägger mig, spelar det nån roll?

MVH

Marita
o Signe 070328
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Nu skriver jag igen! Tänkte rapportera lite om första natten o kolla så jag gör rätt:

Vi la henne vid sju o det tog 22 minuter tills hon somnade. Kändes bra, hon var riktigt arg stundvis, men sen så fick vi till det. Skönt. Sen vaknade hon till vid åttasnåret o gnölade lite, men jag sprang in o buffade lite, ramsade x4 ut o då var hon tyst. Samma sak vid halv tolv o halv tre, inge långa stunder alls.
Sen vaknade hon 05,50 o då höll vi på en timme o sen gjorde jag gomorron. Var in o buffade totalt fem gånger under den timmen, de sista 20 min ramsade jag bara vid dörren. Hon tystnade o höll på att somna ett par gånger, men vaknade till igen. Hursomhelst så blev hon tyst o efter en minut så stormade jag in o gjorde gomorron.

:arrow: Synpunkter på den här första natten mottages tacksamt!

:arrow: Undrar även om jag skulle ha bekräftelseramsat om hon tystnar under påminnelseramsan o sen somnar, för det gjorde jag inte? Tokigt kanske?!?!

:arrow: Sen gjorde jag så att jag låg i samma rum som henne, men så fort hon vaknade så buffade jag, ramsade mig sen ut o väntade tills hon somnat innan jag smög in o la mig. Tokigt det oxå, eller?!?!

:arrow: En fråga angående det här med magläget, jag lägger ju henne på magen i vagnen oxå nu, men vi har en fårfäll där, är det dumt att ha den kvar? Blir den för fluffig liksom?! Håller på att köpa andningslarm nu, så det är på gång.

MVH
Marita Eriksson
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!
maernsp skrev: Vi la henne vid sju o det tog 22 minuter tills hon somnade. Kändes bra, hon var riktigt arg stundvis, men sen så fick vi till det. Skönt. Sen vaknade hon till vid åttasnåret o gnölade lite, men jag sprang in o buffade lite, ramsade x4 ut o då var hon tyst. Samma sak vid halv tolv o halv tre, inge långa stunder alls.
Sen vaknade hon 05,50 o då höll vi på en timme o sen gjorde jag gomorron. Var in o buffade totalt fem gånger under den timmen, de sista 20 min ramsade jag bara vid dörren. Hon tystnade o höll på att somna ett par gånger, men vaknade till igen. Hursomhelst så blev hon tyst o efter en minut så stormade jag in o gjorde gomorron.

:arrow: Synpunkter på den här första natten mottages tacksamt!
Bra jobbat inatt Marita :thumbsup: Du gjorde helt rätt som gav besked ända fram till tänkt morgon. Försök att få till ett omsomnade imorgon så du får väcka om så bara för 5 minuters sömn, men det är så viktigt att visa att man har koll, att barnet kan sova lugnt. Använd marginalkvarten vid behov.
maernsp skrev: :arrow: Undrar även om jag skulle ha bekräftelseramsat om hon tystnar under påminnelseramsan o sen somnar, för det gjorde jag inte? Tokigt kanske?!?!
Ingen fara, men var noga ikväll och natt med att ge en bekräftelseramsa. Det är det sista hon ska ha med sig in i sömnen och ska inte följas av protester. Upprepa så många gånger det behövs.
maernsp skrev: :arrow: Sen gjorde jag så att jag låg i samma rum som henne, men så fort hon vaknade så buffade jag, ramsade mig sen ut o väntade tills hon somnat innan jag smög in o la mig. Tokigt det oxå, eller?!?!
Inatt ska du endast buffa vid läggning tills kroppen känns avspänd, hon behöver nödvändigtsvis inte bli tyst. Sedan säger du ramsan på väg ut och ska sedan jobba med ramsan UTANFÖR dörren under resten av natten. Därför skulle jag inte sova inne hos henne, beskedet ska ges utanför dörren= mamma vaktar vid dörren o släpper inte in några vargar, sovrummet är en trygg plats och du kan somna lugnt.
maernsp skrev: :arrow: En fråga angående det här med magläget, jag lägger ju henne på magen i vagnen oxå nu, men vi har en fårfäll där, är det dumt att ha den kvar? Blir den för fluffig liksom?! Håller på att köpa andningslarm nu, så det är på gång.
Om du vill ha fårfällen kvar kan du ju vika ett draglakan vid huvudet så det blir slätt och skönt där.

Ett tips, läs igenom denna lathund, den är suverän att ha framför sig under kuren och uppföljningsveckan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Bra jobbat och ha MÅLET framför ögonen, här ska sovas :sleep:

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Avrapportering igen!

Natt nummer två avlöpte enligt följande:

18,58 läggning, buffar o ramsar mig ut x4 o hon gråter
19,01 påminnelse x4 o hon tystnar, men börjar om igen
19,03 påminnelse x6 o hon tystnar o börjar gråta igen efter ca 20 sek
19,04 bekräftar x4 o hon är tyst!

01,45 gnölar o gnyr lite, ingen åtgärd o hon blir tyst.

06,15 vaknar till o gruffar lite, ingen åtgärd o hon blir tyst

06,55 GO`MORRON (Hon var vaken o ligger o småpratar)

:arrow: Några synpunkter på det här? Kändes himla bra, var kanske lite för tätt med ramsorna efter läggning, eller?!?!

:arrow: Nu har hon varit superhård i magen, det hade kommit en liten liten lort i blöjan innan badet idag, så jag tänkte att jag provar att peta lite i stjärten, dvs vi kollar febern. Då kom det rätt mycket bajs som var betydligt hårdare än vanligt. Försöker få i henne katrinplommonpuré, tror att hon får i sig en burk om dagen ungefär, ska hon äta mer än så?
Sen höll hon på ganska länge med bajsningen o sen badade vi o det blev lite sent, så vi hann inte med så mycket bus, men litegrann iallafall. Läggningen gick iallafall enligt följande:

19,01 läggning, buffade x4, solfjäder o ramsade mig ut x4, hon börjar gråta
19,03 påminnelse x4, tystnar, men börjar gråta igen.
19,05 påminnelse x6, tystnar, men börjar gråta igen.
19,07 solfjädrar henne lugn (ca 10 sek), ramsar mig ut x4, börjar gråta
19,09 påminnelse x6, tystnar, men börjar gråta igen.
19,11 bekräftar x3 o hon sover.

:arrow: Synpunkter mottages även här! Är det för tätt att ramsa varannan minut eller?

:arrow: Gjorde jag fel imorse som gjorde gomorron även fast hon var vaken? Hon var ju glad o nöjd o låg o pratade, så då tänkte jag att det var ok att ta upp.

MVH
Marita Eriksson
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!
maernsp skrev:Avrapportering igen!

Natt nummer två avlöpte enligt följande:

18,58 läggning, buffar o ramsar mig ut x4 o hon gråter
19,01 påminnelse x4 o hon tystnar, men börjar om igen
19,03 påminnelse x6 o hon tystnar o börjar gråta igen efter ca 20 sek
19,04 bekräftar x4 o hon är tyst!

01,45 gnölar o gnyr lite, ingen åtgärd o hon blir tyst.

06,15 vaknar till o gruffar lite, ingen åtgärd o hon blir tyst

06,55 GO`MORRON (Hon var vaken o ligger o småpratar)

:arrow: Några synpunkter på det här? Kändes himla bra, var kanske lite för tätt med ramsorna efter läggning, eller?!?!
Pris och beröm :!: Strålande jobbat inatt =D> Inga åsikter men MASSOR av beröm!!
maernsp skrev: :arrow: Nu har hon varit superhård i magen, det hade kommit en liten liten lort i blöjan innan badet idag, så jag tänkte att jag provar att peta lite i stjärten, dvs vi kollar febern. Då kom det rätt mycket bajs som var betydligt hårdare än vanligt. Försöker få i henne katrinplommonpuré, tror att hon får i sig en burk om dagen ungefär, ska hon äta mer än så?
Det är vanligt att magen "tjorvar" lite ju mer de sover och äter, innan magen vant sig. Så proppa i lite katrinplommon efter varje måltid så mycket det behövs för att hjälpa lilla magen på traven.
maernsp skrev: 19,01 läggning, buffade x4, solfjäder o ramsade mig ut x4, hon börjar gråta
19,03 påminnelse x4, tystnar, men börjar gråta igen.
19,05 påminnelse x6, tystnar, men börjar gråta igen.
19,07 solfjädrar henne lugn (ca 10 sek), ramsar mig ut x4, börjar gråta
19,09 påminnelse x6, tystnar, men börjar gråta igen.
19,11 bekräftar x3 o hon sover.

:arrow: Synpunkter mottages även här! Är det för tätt att ramsa varannan minut eller?
Bra jobbat ikväll Marita! Tänk på att det är slutbuffat nu, nu ska ramsan ta över. Träna på att lyssna av henne HUR låter hon? När du känner att NU vill jag ingripa, avvakta lite till och se om hon "går ner" igen och tar hand om det själv. Fortsätt vara noga med bekräftelsen, BRA! Om hon tystnar under påminnelsen kan du "baka in" bekräftelsen genom att gå ner i takt de sista två verserna och ge en mjuk avslutning ex gonatti med sig soooov såååå gott. Vid uppvak under natten, avvakta först och se om hon klara det själv, annars jobbar du med ramsan. Vid KRIS kan du gå in, lägga tillrätta och solfjädra tills hon blir avslappnad i kroppen(behöver nödvändigtvis inte vara tyst) och ut med ramsan.
maernsp skrev: :arrow: Gjorde jag fel imorse som gjorde gomorron även fast hon var vaken? Hon var ju glad o nöjd o låg o pratade, så då tänkte jag att det var ok att ta upp.
Du gjorde rätt som tog upp när hon var glad och nöjd! Om hon vaknar tidigt imorgon bitti så skulle jag jobba för ett omsomnade, det är mycket effektivt om så bara för 5 minuters sömn, för att visa att mamma har koll på klockan och att hon kan sova gott tills mamma väcker. Inte fel att redan nu införa väckarklocka som ringer på utsatt tid, då får den signalera morognen och då kommer ni in och gör :D -morgon. Snart trillar poletten ner, klockan ringer=morgon.

Återigen, STRÅLANDE jobbat Marita! Jag ser fram emot fler rapporter :D

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Natt nummer tre avlöpte såhär:

Läggningen tog 10 min, sen sov hon till kl 6, jättebra! Därefter hade vi lite tjorvigt. Hon låg o gruffade o grät om vartannat. Gick in o buffade superkort två gånger under en timme, ramsade resten vid dörren. Kl 7 somnade hon om, så jag lät henne sova i fem minuter för att sen väcka henne. Rätt eller fel?!?!

Natt nummer fyra är det pappsen som har lagt o det gick rätt bra, fast hon var ilsknare än förut, kanske pga ny person, inte vet jag. Det tog iallafall 10 min innan hon somnade, men riktigt ilskna/ledsna skrik (har lite svårt att skilja på skriken än :oops: ).

Frågor:
:arrow: Känns som att jag har svårt att få henne lugn när jag solfjädrar, eller håller jag på för kort tid? Nu vet jag ju att jag inte ska in o göra det speciellt ofta, men det kan vara bra att veta ifall det krisar. Hur länge ska jag stå där? Hon ligger o spjärnar o skruvar o blir liksom inte sömntung.
:arrow: Nu inatt så kommer pappa att ta ev uppvak efter konstens alla regler, men imorgon natt så är det jag som tar läggningen, för han är inte hemma. Blir det tokigt om man byter såhär, eftersom det är relativt tidigt i kuren? Kan man byta under natten nu, eller ska det vara samma person som lagt som tar natten?

TUUUUUSEN tack Elle!
MVH
Marita Eriksson
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!
maernsp skrev: Läggningen tog 10 min, sen sov hon till kl 6, jättebra! Därefter hade vi lite tjorvigt. Hon låg o gruffade o grät om vartannat. Gick in o buffade superkort två gånger under en timme, ramsade resten vid dörren. Kl 7 somnade hon om, så jag lät henne sova i fem minuter för att sen väcka henne. Rätt eller fel?!?!
Nu är det SLUTBUFFAT! Vid KRIS har ni solfjädern att ta till MEN det är ramsan som ska svara på dotterns frågor. Jobba på tills du märker att den går fram. Använd olika tonlägen och takt beroende på hur dottern frågar men framför allt häng inte utanför dörren utan låt dottern reagera ordentligt först innan ni ens funderar på att rama. STRÅLANDE att du fick till ett omsomnade =D> \:D/
maernsp skrev: Natt nummer fyra är det pappsen som har lagt o det gick rätt bra, fast hon var ilsknare än förut, kanske pga ny person, inte vet jag. Det tog iallafall 10 min innan hon somnade, men riktigt ilskna/ledsna skrik (har lite svårt att skilja på skriken än :oops: ).
Pris och beröm, bra jobbat!! Fortsätt jobba med att lyssna av dotterns skrik.
maernsp skrev: :arrow: Känns som att jag har svårt att få henne lugn när jag solfjädrar, eller håller jag på för kort tid? Nu vet jag ju att jag inte ska in o göra det speciellt ofta, men det kan vara bra att veta ifall det krisar. Hur länge ska jag stå där? Hon ligger o spjärnar o skruvar o blir liksom inte sömntung.
Så länge det krävs för att få henne avslappnad i kroppen. Vid krislägen kan det ta upp till 20 minuter innan de slappnar av, men en sådan solfjäder behöver man bara göra en gång.
maernsp skrev: :arrow: Nu inatt så kommer pappa att ta ev uppvak efter konstens alla regler, men imorgon natt så är det jag som tar läggningen, för han är inte hemma. Blir det tokigt om man byter såhär, eftersom det är relativt tidigt i kuren? Kan man byta under natten nu, eller ska det vara samma person som lagt som tar natten?
Ingen fara med att ni byter imorgon. Det handlar inte om vem som lägger, ramsar osv utan HUR man gör och NÄR. Funkar också om du tar natten inatt om ni vill, bestäm innan bara så du isf är beredd på dotterns frågor. Om du är osäker på om maken fixar natten så varför inte "sufflera" mannen.

Berätta imorgon om hur natten fortlöpte. Ni jobbar på kanon!

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej Elle!

Idag är det mest ångest från min sida! :oops: :oops: :oops: Vi åkte iväg till min morfars 80-års kalas, där hela släkten var. FY! Vet att jag inte skulle ha gjort nåt sånt här nu när det är mycket nytt för lillgumman, men det är svårt att hoppa över en sån här grej oxå, vem vet hur länge han finns med oss... Fick massor med ångest o har ångrat o grämt mig tusen gånger om idag, så jag är riktigt låg just nu! BLÄK!

Hursomhelst så sov Signe till 6,40 ungefär, låg o pratade, började bli lite sur o irriterad, men grät inte, så då gjorde vi gomorron vid 06,50. Tokigt???

Hela den här dagen har som sagt varit skit, jag har verkligen försökt hålla tiderna men hon somnade halv tolv istället för tolv i bilen på väg dit. Enligt schemat ska hon ju sova 12-13,30, så direkt när vi kom fram flyttade jag över henne o hon sov till typ 13, vagnade henne till o från till kl 13,15 då jag väckte henne enligt marginalkvarten (som jag vet inte får användas såhär tidigt, men jag visste inte riktigt hur jag skulle få till det). Sen följde vi schemat förutom att vi blev 10 min sena med gröten på em, i övrigt höll vi schemat.
När det sen var dags för läggning så somnade hon helt efter 17 min, fast hon somnade av efter 10 min först, men vaknade till o jag fick ramsa ytterligare en gång.

Nu till mina frågor:
:arrow: Jag läste i Sova Hela Natten-boken att från o med fjärde natten ska läggningarna ta två minuter... så är det inte här (oavsett min blunder idag att ta med henne till morfars galej). Vad gör jag fel när det är gråt vid läggning o det tar ca 10 min.
:arrow: Svarar nog på föregående fråga nu, för vi har svårt att få till det här med skrattet till go´nattet. Hur gör man för att få en fem månaders som inte är speciellt kittlig att skratta?!?! Tips emottages tacksamt, för vi måste vara världens tråkigaste päron som inte lyckas få lillvännen att skratta. Storebror är det inga problem med, han kan vi kittla så han kiknar ur o skoja o tramsa med, men hon är liksom för liten för det på nå vis.
:arrow: Exakt HUR noga är det med att ta det lugnt den här uppföljningsveckan? Vi har en del saker som ska göras den här veckan, tex ska hon ta femmånaderssprutor, jag ska på MVC, mm mm. Blir allt heltokigt om man tar med henne på saker, tex mathandling osv?

Ge mig gärna en utskällning för att jag tog med sötnosarna (även Wille räknas ju till sötnos) på galej idag, men peppa mig oxå sen, för jag behöver verkligen det nu, är suuuuperlåg o känner att jag har sabbat allt!

MVH
Marita Eriksson
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Se dagen som en engångsföreteelse, en gång ingen gång. Tänk istället på vad ni kan lära er till nästa gång ex. åka tidigare så inte bilturen blir så tätt in på en lur etc. Ta nya tag!
maernsp skrev: Hursomhelst så sov Signe till 6,40 ungefär, låg o pratade, började bli lite sur o irriterad, men grät inte, så då gjorde vi gomorron vid 06,50. Tokigt???
Det var ju inom marginalkvarten, ingen fara. Fortsätt kämpa med omsomning på morgonen.
maernsp skrev: :arrow: Jag läste i Sova Hela Natten-boken att från o med fjärde natten ska läggningarna ta två minuter... så är det inte här (oavsett min blunder idag att ta med henne till morfars galej). Vad gör jag fel när det är gråt vid läggning o det tar ca 10 min.
Att man ska sikta på en läggning på två minuter är för att den ska vara saklig, skratta och busa på väg till rummet, ner i sängen, lägg tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsan. Alltså menas det inte att dottern ska somna på två minuter utan den tid ni tillbringar med henne i rummet vid läggning. Det är så lätt att bli "hängandes" vid sängen, läggningen ska vara saklig o kort. Allt bus o mys gör man innan.
maernsp skrev: :arrow: Svarar nog på föregående fråga nu, för vi har svårt att få till det här med skrattet till go´nattet. Hur gör man för att få en fem månaders som inte är speciellt kittlig att skratta?!?! Tips emottages tacksamt, för vi måste vara världens tråkigaste päron som inte lyckas få lillvännen att skratta. Storebror är det inga problem med, han kan vi kittla så han kiknar ur o skoja o tramsa med, men hon är liksom för liten för det på nå vis.
Tittut-leken, flyga upp i luften, göra konstiga miner, etc Gå via "search" så hittar du mer om skrattet till godnatt.
maernsp skrev: :arrow: Exakt HUR noga är det med att ta det lugnt den här uppföljningsveckan? Vi har en del saker som ska göras den här veckan, tex ska hon ta femmånaderssprutor, jag ska på MVC, mm mm. Blir allt heltokigt om man tar med henne på saker, tex mathandling osv?
Det viktigaste är att ni håller hennes schema benhårt o inte rubbar på tiderna och samtidigt att ni är där det är lugnt o ni känner er bekväma med att ex vagna o ramsa. Handla och sådant måste ni ju göra men annat skulle jag skjuta på en vecka.

Du har ABSOLUT inte sabbat allt, gräm dig inte över att dagen inte blev som ni tänkt er. Lägg det bakom er, ta lärdom och se framåt! Kom ihåg att NJUTA också :D

En helt annan sak, imorgon em far jag till min mor och far som är datorlösa. Jag kommer bara ha sporadisk tillgång till dator fram till torsdagen så du inte funderar över varför jag inte svarar. Men det finns många kunniga föräldrar och diplomerade kurare som gärna stöttar dig vidare i kuren. Jag ser fram emot fler rapporter :D

Lycka till!
/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

KATASTROF!!!

Nu har vi haft en fullständig katastrofläggning o den är inte över än!

Vi la Signe vid 19 som vanligt, o sen la vi storebror, som vanligtvis läggs väldans enkelt o smidigt, men nu började han att hojta efter mig. Vi har gjort bort oss förut, för han hade en period när han ropade till sig oss efter läggning o första gången så gick vi dit, för vi trodde att han ville nåt = BIG MISTAKE! Sen hojtade han o ropade efter varje läggning o grät eftersom vi inte gick dit.
Hursomhelst så gick vi inte dit den här gången, men han vrålade ju o skrek så Signe kunde inte somna. Han håller fortfarande på för övrigt, pappan är där o ramsar vid behov, men han sover inte än o kl är 19,35.
Han höll Signe vaken i 25 min o nu ligger hon o småsnyftar i sömnen, andas sådär ryckigt liksom. Jag har bekräftat o hon sa inget efter det, men nu känns allt bara fruktansvärt. Allt blev bara så himla fel, pappan började med läggning av Signe, men sen gick han in o försökte tala storebror till rätta med sitt vrålande (gick ju absolut inge bra, så det här kommer säkert att upprepa sig imorgon kväll igen eftersom vi gick in till honom). Men då blev han där så länge så jag ramsade till Signe o "avslutade" läggningen som han påbörjat. Känns som att allt är skit just nu, fy faaaan!
Jag fick till o med buffa Signe, vilket vi inte gjort nu på flera nätter, är nu alltså på natt 7!

Skiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!
Marita Eriksson
o Signe 070328, kurad aug -07
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Hur går det för er?

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej

Ja, just idag är det ingen bra dag för mig/oss. Jag håller på att bli rejält förkyld o har inte mitt tålamod på topp. Sen har det trotsats en hel del idag av storebror Wille. Kombination=USEL
Sist hade vi ju en katastrofal läggning av båda barnen, men natten efter var mycket bättre. Wille var tyst o nöjd o Signe somnade på tre minuter!!! :D Hon hade dessutom tagit femmånadersspruta på dagen o hade visserligen fått en alvedon, men det var ju kanon.

Nu de senaste nätterna har varit bra (lite struligt vid 06 på morgonen, hon vaknar, somnar oftast om, men inte alltid, vi tar aldrig upp henne före marginalkvarten) men det som krånglar är ju läggningarna. Det tar 10-20 minuter innan hon somnar o det känns heltrist.
:arrow: Hur länge ska det vara så? Vi är nu på natt elva totalt, dvs sista natten i uppföljningsveckan, om jag räknat rätt.

:arrow: Hon är även svår att få i mat, hon kärvar med gröten o hon är inte speciellt intresserad av amningen heller, äter ca 10 min MAX o sen är det bra. Försöker med morot, palsternacka o katrinplommonpuré, men inget är nåt hon nappar på. Hon kniper ihop munnen o jag vet inte om jag ska "tvinga" upp munnen med skeden (alltså inte med våld naturligtvis, men om jag håller skeden där tillräckligt länge så kan jag kila in skeden efter ett tag), eller om jag isåfall skrämmer henne med det? Banan har vi provat oxå o det går lite bättre, men det är ju stoppande så jag vill inte ge det så mycket heller. Har även provat tillägg o hon åt 60 ml igår o 120 ml idag, men det är inget som verkar sådär kanonbra från hennes sida.

:arrow: Sen har vi oxå problem med att hon alltid bajsar när vi ger henne mat. Känns helmärkligt, men så fort vi sitter o matar henne o hon har fått i sig nån sked så börjar hon jobba för att bajsa. Ska ju tillägga att hon fortfarande är väldigt hård i magen så hon har jättejobbigt när hon ska bajsa. Självklart förstår jag ju att man kanske inte vill käka precis då, men ska jag då avbryta måltiden o gå iväg o byta blöja? Det som blir lite tokigt nu då är att vi måste hjälpa henne genom att trycka upp benen mot magen så hon får ur sig bajset o det tar ganska lång stund o då tar ju matningen för lång tid om vi skulle återgå till det igen efteråt. Hur göra?

:arrow: Sen läser man ju att barnet ska bli så glatt o nöjt när kuren är gjord, men så är det inte riktigt här. Hon är lite gnölig o missnöjd, mer nu än förut o då undrar jag vad vi gör fel?
Schemat ser ut såhär:
07 amning
09-09,45 sova
10,30 äta morot/palsternacka/banan + amning
12-13,30 sova
14 amning
15,30-16,15 sova
17 gröt
18 kvällsslurk i form av amning
19 sova natt

:arrow: Jag undrar även hur vi ska få till det här med att äta samtidigt? Övriga familjen äter lunch vid 11,30-12 nånting o sen äter vi middag vid 16-16,30 ungefär. Ska jag flytta hennes tider så de stämmer med våra eller hur ska jag göra?

Oj, va långt o massa frågor! Känner mig inte som nån optimist just idag, sorry!
Marita Eriksson
o Signe 070328, kurad aug -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"